Karl Jenkins (*1944 Penclawedd, Wales) componeerde The Armed Man in 1999 als een terugblik op de oorlogszuchtige twintigste eeuw.
De première vond in 2000 plaats in het kader van de millenniumvieringen in de Royal Albert Hall in Londen.
Jenkins bouwt het stuk rond de vaste gezangen van de rooms-katholieke mis.
Hij voegt elementen toe uit de universele muziek- en literatuurcanon, zoals een Franse volksmelodie uit de Renaissance, regels uit het Indische epos Mahabharata (ca 500 v. Chr.) of een gedicht van Togi Sankichi, een Japanse vredesactivist die getuige was van het bombardement op Hiroshima.
Teksten uit de Hindoestaanse, Islamitische, Joodse en Christelijke tradities maken zichtbaar dat oorlog overal en van alle tijden is.
Kinderlijk enthousiast marcheren, onverschrokkenheid en Gods vertrouwen gaan over in schrik, doodsangst, sterven en totale ontluistering.
Jenkins laat geen emoties of grote woorden liggen. ‘Convey Horror!’ luidt een van zijn aanwijzingen voor het koor op de partituur.
Hij leidt ons door alle stadia van oorlog. In de muziek komt dit tot uiting in dreiging, agressie, ontzetting, verdriet en grote intimiteit.
Aan het eind van het stuk treedt de rust weer in en gloort de hoop tot vrede.